pedagogische en didactische visie
Een daltonschool is geen gewone basisschool, wij hebben als basis het daltononderwijs dat door Helen Parkhurst ontwikkeld is. Dit wil zeggen dat het onderwijs dat wij geven gericht is op het kind. Niet de leerstof staat centraal maar het kind staat centraal. Elk kind is uniek, met eigen kwaliteiten en capaciteiten.
De drie pijlers, plus 1
De drie pijlers van het daltononderwijs zijn: verantwoordelijkheid, zelfstandigheid en samenwerking. Kinderen hebben vrijheid nodig om zich te ontwikkelen. Dit betekend niet dat er geen regels zijn. De leerlingen moeten ook leren om met verantwoordelijkheden om te gaan. De leerlingen mogen zelf hun werk inplannen, maar ze moeten wel de verantwoordelijkheid hebben om zich ook aan de planning te houden.
Het leren omgaan met vrijheid gaat stap voor stap. Bij kleuters gaat het om kleine, overzichtelijke keuzetaken die ze zelfstandig uitvoeren. Naarmate leerlingen zich verder ontwikkelen, worden taken omvangrijker en complexer.
De verantwoordelijkheid van het kind en de gegeven vrijheid horen dus bij elkaar.
De Waalkes Hoeve voegt daar 1 pijler aan toe, de natuur. Onze school vindt het belangrijk dat onze leerlingen leren van en voor het leven. Wij willen dat de kinderen beginnen bij de basis van het leven. En bij de basis van het leven denken wij aan het platteland met een boerderij. De boer werkt met de grond en de dieren om producten te maken die mensen kunnen eten of gebruiken. Daarom is er een boerderij bij onze school gebouwd, maar ook in de lessen proberen wij zoveel mogelijk gebruik te maken van wat de natuur ons geeft.
Thematisch onderwijs
We werken op de Waalkes Hoeve met thema’s. Thematisch werken sluit aan bij hoe leerlingen leren: het biedt meer samenhang in het ontdekken en leren over onze wereld. De reguliere lessen zoals taal, rekenen, begrijpend lezen, koken en bewegingsonderwijs worden zoveel als mogelijk aangepast aan het thema. Zelfs de school wordt aangekleed in de stijl van het thema. Verder werken ze met elk thema met opdrachten waarin ze alle vakgebieden en leerstijlen, volgens de leidraad van de meervoudige intelligentie, aanbod laten komen. Zo verwerkt elke leerling op zijn/haar eigen manier de leerstof en wordt het voortdurend geprikkeld om meer te ontdekken.
Een thema duurt 4 tot 6 weken en er zijn 8 of 9 thema’s per jaar. Tijdens een thema verdiepen de leerlingen zich helemaal in het onderwerp, ze duiken bijvoorbeeld de geschiedenis in, ze gaan uitzoeken hoe iets is ontstaan of hoe het gebouwd worden waar het vandaan komt.
Na deze 4-6 weken word met een viering het thema afgesloten. Alle groepen laten aan elkaar zien wat ze geleerd hebben en wat ze gemaakt hebben.
In de Klas
De leerlingen krijgen zowel klassikaal als individueel onderwijs. Kinderen werken individueel aan hun taakkaart maar bepaalde lessen worden klassikaal gegeven, zoals geschiedenis, godsdienst, gym en natuur. Zodat de kinderen wel het groepsgevoel behouden.
De kinderen van groep 1 en 2 zitten in 1 lokaal. Dit geld ook voor 3/4, 5/6 en 7/8. Hier hebben wij als school bewust voor gekozen. De jongere leerlingen kunnen leren van de oudere leerlingen. Oudere leerlingen kunnen jongere kinderen uitleg geven en samen sommen maken. Dit is weer een goede oefening voor het oudere kind.
De meeste leerlingen zijn gemotiveerd om te leren als ze zich uitgedaagd voelen en verantwoordelijk voelen voor hun leerproces.
Ouders
Ouders hebben een belangrijke rol in de school. Er wordt van de ouders verwacht om een actieve bijdrage te leveren. Dit kan bijvoorbeeld als; hulp in de moestuin van de boerderij, helpen bij de kooklessen, vieringen organiseren of als zwemouder helpen bij de zwemlessen. Ieder jaar krijgt u een lijst thuis gestuurd waar u uw taken voor dat betreffende jaar kunt selecteren. Deze lijst wordt bij de groepsleerkracht ingeleverd en geregistreerd. Als u bijvoorbeeld aan heeft gegeven dat u wilt helpen bij de kook- of zwemlessen krijgt u ruim van te voren een rooster toe gestuurd waar in staat hoe laat uw verwacht word, wat we gaan doen in de les en welke ouder(s) er nog meer verwacht worden. Mocht u verhindert zijn dan dient u voor vervanging te zorgen. U kunt bijvoorbeeld ruilen met een andere ouder maar meld dit wel bij de groepsleerkracht.
Kiezen voor CBS Daltonschool de Waalkes hoeve is niet alleen een keuze van school voor uw kind. Het is ook een keuze van u als ouder om een bijdrage te leveren in en rondom de school.
Adaptief onderwijs
Wij werken op onze school met adaptief onderwijs. We werken via de 3 basisbehoeften; relatie, competentie en autonomie.
Iedereen is welkom op onze school als jezelf aan past aan de visie van de school. De leerstof is afgestemd op de behoeften en interesses van de leerlingen. Samenwerken, het doen van klusjes op de boerderij en de afwisseling moet er voor zorgen dat de leerlingen gestimuleerd worden om te leren. De leerlingen krijgen meer verantwoordelijkheden en dit stimuleert het positieve zelfbeeld van de leerlingen. De leerlingen werken iedere maand met een ander maatje samen, dit kan een kind zijn uit dezelfde klas maar dit kan ook een kind zijn uit een andere klas.
De leerkracht stemt het gedrag af op de drie basisbehoeften. Dat houdt onder meer in dat er verschil is in de manier van uitleggen en de duur van de uitleg. Instructie gebeurt in groepjes, in tweetallen of individueel. Ook kinderen kunnen elkaar iets uitleggen of een presentatie houden voor jongere leerlingen.
Door het persoonlijk contact laat de leerkracht merken dat hij/zij de leerlingen en hun mening serieus neemt.
Groeien
Groeien is een speerpunt binnen de school. We willen de leerlingen laten groeien in kennis en vaardigheden. De leerlingen gaan op de boerderijschool aan de gang met hun eigen moestuintje. Ze zaaien zaadjes en als ze voldoende zorg dragen aan deze zaadjes, word het zaadje een plantje dat vruchten draagt. Als de producten rijp zijn gaan de leerlingen er mee aan de slag in het kooklokaal. Ze leren hoe ze de producten moeten verwerken, tot smakelijke gerechten.
Ook zien de leerlingen de groei van de dieren. Ze zien de buik van het moederschaap groeien en als het lammetje geboren is hoe de moeder het lammetje verzorgd zodat het groeit en zelfstandig word.
leerlingen hebben hulp nodig bij het groeien daarom hebben wij hulp van mensen die al bijna volgroeid zijn. De ouderen, die onder andere in de complexen boven de school wonen, helpen onze leerlingen bij verzorgen en verwerken van producten en leren de kinderen om zorg te dragen voor de dieren.
Belonen
Het belonen van de leerlingen heeft op onze school een belangrijke plaats. In de klassen, maar ook op het plein wordt er met beloningssystemen gewerkt. Belonen werkt zeer stimulerend en is goed voor de eigenwaarde van een leerling. Daarom is het belangrijk om complimentjes te geven voor een positieve werkhouding, een grote werkinzet of een persoonlijke overwinning.
Speciale leergroep:
Wij hebben op CBS de Waalkes hoeve een Speciale Leergroep.
Dit is een klas, waarin leerlingen met een onderwijsachterstand of onderwijsvoorsprong worden begeleid tijdens de vakken rekenen, taal, spelling en wereldoriëntatie.
De Speciale Leergroep geeft, vanuit de 'Weer Samen Naar School - gedachte', inhoud aan de lessen. De speciale leergroep heeft als uitgangspunt: "Breng de zorg naar het kind, in plaats van het kind naar de zorg."
Praktisch gezien betekent dit, dat leerlingen uit groep 3 tot en met 8 gedurende een bepaald deel van de dag geplaatst zijn in een aparte groep. Deze groep bestaat uit maximaal 12 leerlingen. In deze groep werken de leerlingen volgens een eigen leerlijn, aan vooraf gestelde doelen en/of vaardigheden. Buiten de uren in de Speciale Leergroep om, hebben deze kinderen een plaats in hun eigen klas, waar zij (deels met aangepaste doelen) deelnemen aan de reguliere lessen.