Zorgstructuur                                                                                                       

In onze school is een extra zorglokaal ingericht voor leerlingen vanaf niveau 2 uit de zorgstructuur. Dit is een klas, waarin leerlingen met een onderwijsachterstand of onderwijsvoorsprong worden begeleid tijdens de vakken rekenen, taal en spelling.
Dit betekend dat leerlingen uit groep 3 tot en met 8 gedurende een bepaald deel van de dag  geplaatst zijn in een aparte groep. In deze groep werken de leerlingen volgens een eigen leerlijn, aan vooraf gestelde doelen en/of vaardigheden. Buiten de uren in de Speciale Leergroep om, hebben deze kinderen een plaats in hun eigen klas, waar zij (deels met aangepaste doelen) deelnemen aan de reguliere lessen.

De intern begeleider: De interne begeleiders hebben een eigen positie en taak op het terrein van de zorgverbreding tussen kinderen, leerkrachten, directie en ouders. Ze organiseren, coördineren en bewaken de leerlingenzorg binnen de school, ze ondersteunen collega's bij het uitvoeren van zorgverbredingactiviteiten en passen de activiteiten aan op schoolniveau, voeren gesprekken met ouders en leerkrachten en zien erop toe dat gemaakte afspraken nageleefd worden. Daarnaast neemt de ib'er toetsen af bij kinderen en observeren ze in de groepen.

Remedial teaching:
Een Remedial Teacher betekent letterlijk leraar die verbetert of leraar die beter maakt. Het taken pakket van een RT’ er is erg breed. Alles dat te maken heeft met leerproblemen hoort bij het takenpakket, op het niveau van leerling, leraar en instelling. Een RT’ er signaleert en onderzoekt leerproblemen bij leerlingen, stelt behandelplannen op en begeleidt leerlingen (individueel) bij de uitvoering van (speciale) lesprogramma's. Een RT’ er coacht en adviseert leraren bij het oplossen van leerproblemen binnen de klas en informeert hen over de ontwikkelingen op het gebied van leerproblematiek.

Logopediste:
Voor onze school zijn jaarlijks een aantal uren voor logopedie beschikbaar.
Jaarlijks wordt er in de kleutergroepen een groepsobservatie gedaan door de logopediste. De logopediste heeft, na de observatie, overleg met de groepsleerkrachten over kinderen waar verder onderzoek nodig is.

Schooltandarts:
De schooltandarts komt bij ons op school. Twee keer per jaar komt de schooltandarts op school. Hij controleert het gebit verhelpt klachten. Ook leert de tandarts de leerlingen hoe ze hun tanden het beste kunnen verzorgen.  
Bij de inschrijving kunt u aangeven of uw kind wel of niet door de tandarts behandeld mag worden. Als u ja hebt ingevuld, wordt uw kind elk jaar twee keer gecontroleerd en eventueel behandeld door de schooltandarts.
Uw toestemming kunt u uitsluitend schriftelijk intrekken.

Schoolarts:
Wij als school zijn aangesloten bij het GGD hart voor Brabant in ’s-Hertogenbosch. De afdeling Jeugdgezondheidszorg (JGZ) biedt kinderen in groep 2 een onderziek aan. De jeugdarts let tijdens het onderzoek op zowel de lichamelijke als sociaal-emotionele ontwikkeling en gezondheid van het kind. In groep 7 vindt een tweede onderzoek plaats. Daarnaast krijgt het kind op 9-jarige leeftijd ook vaccinaties als onderdeel van het rijksvaccinatieprogramma.

Schoolmaatschappelijk werker:
Het schoolmaatschappelijk werk biedt advies en ondersteuning aan ouders en leerkrachten die zorgen hebben over het welzijn van hun kind, leerling,  bijvoorbeeld bij:

  • druk en dwars gedrag
  • gebrek aan zelfvertrouwen en weerbaarheid
  • pesten
  • problemen in de thuissituatie (echtscheiding, verslavingsproblemen, rouwverwerking, financiële problemen etc.)
  • schooluitval

Ouders en leerlingen kunnen rechtstreeks in contact komen met de schoolmaatschappelijk werker of via de intern begeleider of zorgcoördinator van de school.

Leerlingvolgsysteem:
Om de leerlingen zo goed mogelijk te kunnen volgen in hun ontwikkeling en het onderwijs zo goed mogelijk op hun hulpvraag af te stemmen, nemen we drie keer per jaar toetsen af.
Het systeem levert belangrijke informatie op over de didactische ontwikkeling van uw kind. Het laat zien hoeveel een leerling heeft bijgeleerd in een bepaalde periode. De uitslag van de toetsen ontvangt u via het rapport.