Zorg niveau's

We verdelen de zorg binnen onze school in 5 niveaus:

Niveau 1: Algemene zorg in de groep

De leerkracht geeft goed passend onderwijs aan een groep leerlingen en realiseert een positief werkklimaat. 

  •  Als de zorg die geboden word in niveau 1 niet voldoende is voor de leerling, gaat de leerling door naar niveau 2.

Niveau 2: De leerkracht signaleert problemen.

Er vindt een observatie plaats door de leerkracht. Er wordt een analyse gemaakt van het schoolwerk, van de resultaten uit het leerlingvolgsysteem. Er volgt een gesprek met de vorige leerkracht. Daarna volgt een gesprek met de ouders.

De leerkracht gaat in overleg met de leerkracht van de hulpklas, om te kijken of de leerling daar terecht kan voor bepaalde dagdelen. In de hulpklas wordt extra zorg besteedt aan de leerling die op grond van de observatie en signaleringsgegevens de leerstof nog niet voldoende beheerst, veel hoger scoort of die gedragsmatig opvalt. De extra zorg heeft als functie de leerling terug te brengen naar zorgniveau 1.

  •  Als deze hulp ontoereikend is, vraagt de leerkracht een gesprek aan met de interne begeleider. De leerkracht kan de leerling inbrengen in de leerlingenbespreking.
  • Als de leerkracht weer vooruit kan blijft het kind in niveau 2 of kan terug naar niveau1.
  • Als alle interne vormen van hulp niet het gewenste resultaat levert gaat de leerling naar niveau 3.

 

Niveau 3: Individueel handelingsplan

De leerkracht bespreekt de leerling met de interne begeleider. Op basis van een analyse en een voorlopige diagnose van de verzamelde informatie. Stellen de betrokkenen samen een plan van handelen ( een handelingsplan) op. De speciale zorg heeft als doel de leerlingen terug te brengen naar zorgniveau 2 of 1.

Een handelingsplan is een schriftelijke overeenkomst waarin ouders en school vastleggen wat de school wil bereiken in het onderwijs aan de leerling, en op welke manier. Alleen met een goed handelingsplan kan het onderwijs 'op maat' aan de zorgleerling worden gegeven.

Een korte evaluatie met leerkracht, IB’ er, RT’ er en ouders. Hoe is alles tot nu toe verlopen, welke stappen zijn er tot nu toe ondernomen en met welk resultaat?

  • Als de hulp ontoereikend is, overlegt de leerkracht met de interne begeleid, of de leerling naar niveau 4 gaat of teruggaat naar niveau 2.
  • Leerkracht en interne begeleider maken een voorstel ten aanzien van het vervolgniveau en bespreken dit met de leidinggevende.
  • Op niveau 3 is er sprake van een individueel handelingsplan ondertekend door ouders.


Niveau 4:  Extern onderzoek

Er wordt een pedagogisch-didactisch onderzoek afgenomen. Een pedagogisch-didactisch onderzoek is gericht op de leerontwikkeling op een specifiek vakgebied zoals: lezen, spelling of rekenen. Het onderzoek geeft informatie over de leerstof die beheerst wordt, de taakaanpak, de werkhouding en specifieke moeilijkheden op het betreffende vakgebied.

De leerkracht bespreekt de leerling met de interne begeleider en andere interne en/of externe deskundigen en er wordt een coaching-traject gestart, in de meeste gevallen met de ambulante begeleider van het speciaal basisonderwijs. Op basis van een analyse en een voorlopige diagnose van de verzamelde informatie stellen de betrokkenen samen een plan van handelen op. De speciale zorg heeft als doel de leerling terug te brengen naar zorgniveau 3.

  •  Als de hulp ontoereikend is, overlegt de leerkracht met de interen begeleider, of de leerling naar niveau 5 gaat of teruggaat naar niveau 3.
  • Leerkracht en intern begeleider maken een voorstel ten aanzien van het vervolgniveau en bespreken dit met de leidinggevende.
  • Op niveau 4 is er sprake van een individueel handelingsplan ondertekend door ouders.

 Vanuit niveau 4 kan een leerling:

 

  •             worden aangemeld bij de PCL op niveau 5 voor een plaatsing in het speciaal basisonderwijs.
  •             worden aangemeld voor speciaal onderwijs.

 

Niveau 5: Externe oplossing